(Difference between revisions)
Jump to: navigation, search
Revision as of 12:31, 2 April 2016 (edit)
SvDijk (Talk | contribs)

← Previous diff
Current revision (12:35, 2 April 2016) (edit) (undo)
SvDijk (Talk | contribs)

 
(One intermediate revision not shown.)
Line 8: Line 8:
* ''[[Voormoeders]] ?''<br><br> * ''[[Voormoeders]] ?''<br><br>
-[http://www.womenwriters.nl/index.php/Lannoy%2C_Juliana_Cornelia_de Juliana de Lannoy] (1738-1782) woonde weliswaar in Geertruidenberg, maar zij schreef het treurspel ''Het Beleg van Haarlem'', waarin zij Kenau Simonsd. Hasselaer een belangrijke rol laat spelen. Het NHA bezit uiteraard een exemplaar. Een andere band met Haarlem wordt gevormd door het feit dat Willem Bilderdijk een groot bewonderaar was van haar werk en naar eigen zeggen dankzij haar tot het dichten was gekomen.<br><br>+[http://resources.huygens.knaw.nl/womenwriters/vre/persons/39a44f39-c52c-4c28-bb11-411da9de60fa Juliana de Lannoy] (1738-1782) woonde weliswaar in Geertruidenberg, maar zij schreef het treurspel ''Het Beleg van Haarlem'', waarin zij Kenau Simonsd. Hasselaer een belangrijke rol laat spelen. Het NHA bezit uiteraard een exemplaar. Een andere band met Haarlem wordt gevormd door het feit dat Willem Bilderdijk een groot bewonderaar was van haar werk en naar eigen zeggen dankzij haar tot het dichten was gekomen.<br><br>
[http://resources.huygens.knaw.nl/womenwriters/vre/persons/c016344d-97e5-4525-ba87-9fcc595e67dd Belle van Zuylen] (1740-1805) kwam toen ze nog in Nederland woonde (in 1771 vestigde ze zich in Zwitserland) regelmatig naar buitenplaats Westerhout, niet ver van Haarlem, waar haar vriendin Susanna Hasselaer woonde. Naar aanleiding van een verblijf daar maakte ze een bijzonder geestig [http://www.hetutrechtsarchief.nl/collectie/handschriften/belle-van-zuylen/004 gelegenheidsvers in het Frans], dat uitgebreid in handschriftvorm heeft gecirculeerd, en waar een tekening bij werd gemaakt. <br><br><br> [http://resources.huygens.knaw.nl/womenwriters/vre/persons/c016344d-97e5-4525-ba87-9fcc595e67dd Belle van Zuylen] (1740-1805) kwam toen ze nog in Nederland woonde (in 1771 vestigde ze zich in Zwitserland) regelmatig naar buitenplaats Westerhout, niet ver van Haarlem, waar haar vriendin Susanna Hasselaer woonde. Naar aanleiding van een verblijf daar maakte ze een bijzonder geestig [http://www.hetutrechtsarchief.nl/collectie/handschriften/belle-van-zuylen/004 gelegenheidsvers in het Frans], dat uitgebreid in handschriftvorm heeft gecirculeerd, en waar een tekening bij werd gemaakt. <br><br><br>
Line 26: Line 26:
[http://resources.huygens.knaw.nl/womenwriters/vre/persons/2330df1b-fba0-489f-9556-b95e314714e2 Elise van Calcar] (1822-1904) was Amsterdamse van geboorte, maar haar werkveld was heel wat breder – breder zelfs dan Nederland. Ook zij had Haarlemse uitgevers (Kruseman, Erven F. Bohn). <br><br> [http://resources.huygens.knaw.nl/womenwriters/vre/persons/2330df1b-fba0-489f-9556-b95e314714e2 Elise van Calcar] (1822-1904) was Amsterdamse van geboorte, maar haar werkveld was heel wat breder – breder zelfs dan Nederland. Ook zij had Haarlemse uitgevers (Kruseman, Erven F. Bohn). <br><br>
-Amy de Leeuw (1843-1938) was een echte Haarlemse. Maar ook zij reisde en had veel internationale contacten. Zij is de naamgeefster van de tentoonstelling: al rond haar twintigste vond zij dat zij “iets te zeggen had” – en recensenten waren het daarmee eens.<br><br><br>+[http://resources.huygens.knaw.nl/womenwriters/vre/persons/dac10f74-7958-4251-9dad-89648283a45f Amy de Leeuw] (1843-1938) was een echte Haarlemse. Maar ook zij reisde en had veel internationale contacten. Zij is de naamgeefster van de tentoonstelling: al rond haar twintigste vond zij dat zij “iets te zeggen had” – en recensenten waren het daarmee eens.<br><br><br>
'''Johanna van Woude en Anna van Gogh-Kaulbach'''<br><br> '''Johanna van Woude en Anna van Gogh-Kaulbach'''<br><br>
Line 32: Line 32:
* ''[[Professionele schrijfsters]]''<br><br> * ''[[Professionele schrijfsters]]''<br><br>
-Johanna van Woude (1853-1904) was een zeer productief en succesvol romanschrijfster, voor wie in 1933 op de Utrechtse begraafplaats Kovelswade een indrukwekkend grafmonument is opgericht. Haar band met Haarlem is bijzonder: op verdenking van vergiftiging van haar echtgenoot verbleef zij in het Haarlemse Huis van Arrest....<br><br>+[http://resources.huygens.knaw.nl/womenwriters/vre/persons/b2528646-2753-4581-a391-3b86a985087f Johanna van Woude] (1853-1904) was een zeer productief en succesvol romanschrijfster, voor wie in 1933 op de Utrechtse begraafplaats Kovelswade een indrukwekkend grafmonument is opgericht. Haar band met Haarlem is bijzonder: op verdenking van vergiftiging van haar echtgenoot verbleef zij in het Haarlemse Huis van Arrest....<br><br>
-[http://www.womenwriters.nl/index.php/Leeuw%2C_Amy_Geertruida_de Amy de Leeuw] (1843-1938) was een echte Haarlemse. Maar ook zij reisde en had veel internationale contacten. Zij is de naamgeefster van de tentoonstelling: al rond haar twintigste vond zij dat zij “iets te zeggen had” – en recensenten waren het daarmee eens.<br><br>+[http://resources.huygens.knaw.nl/womenwriters/vre/persons/0b92c5c9-5b46-43dd-9c89-cecd89b8e4b5 Anna van Gogh-Kaulbach] (1869-1960) heeft haar leven lang in Haarlem gewoond en gewerkt, als schrijfster en vertaalster. Zij is daar op zeer hoge leeftijd “in het harnas” gestorven. Zelfs werd zij in de jaren 50 nog gekozen tot erelid van de sociëteit Teisterbant (opgericht in 1950).<br><br>
<br><br> <br><br>

Current revision


Eight "Haarlem authors"




Belle van Zuylen en Juliana de Lannoy

Juliana de Lannoy (1738-1782) woonde weliswaar in Geertruidenberg, maar zij schreef het treurspel Het Beleg van Haarlem, waarin zij Kenau Simonsd. Hasselaer een belangrijke rol laat spelen. Het NHA bezit uiteraard een exemplaar. Een andere band met Haarlem wordt gevormd door het feit dat Willem Bilderdijk een groot bewonderaar was van haar werk en naar eigen zeggen dankzij haar tot het dichten was gekomen.

Belle van Zuylen (1740-1805) kwam toen ze nog in Nederland woonde (in 1771 vestigde ze zich in Zwitserland) regelmatig naar buitenplaats Westerhout, niet ver van Haarlem, waar haar vriendin Susanna Hasselaer woonde. Naar aanleiding van een verblijf daar maakte ze een bijzonder geestig gelegenheidsvers in het Frans, dat uitgebreid in handschriftvorm heeft gecirculeerd, en waar een tekening bij werd gemaakt.


Petronella Moens en Geertruida Toussaint

Petronella Moens (1762-1843) is geboren in Friesland, bracht haar jeugd door in Zeeuws Vlaanderen en woonde een groot deel van haar leven in Utrecht, maar veel van haar werk is ook gepubliceerd door Haarlemse uitgevers (François Bohn, A. Loosjes Pzn.). Hoewel praktisch blind vanaf haar vroege jeugd, schreef zij toch een groot oeuvre bij elkaar. Het NHA bezit een groot aantal werken van haar – sommige met een handgeschreven (!) opdracht van de auteur.

Geertruida Toussaint (1812-1886) is Noord-Hollandse, geboren in Alkmaar. Van deze zeer productieve schrijfster van vooral historische romans heeft het NHA veel werk in huis – daaronder ook heel wat twintigste-eeuwse uitgaven.


Elise van Calcar en Amy de Leeuw

Elise van Calcar (1822-1904) was Amsterdamse van geboorte, maar haar werkveld was heel wat breder – breder zelfs dan Nederland. Ook zij had Haarlemse uitgevers (Kruseman, Erven F. Bohn).

Amy de Leeuw (1843-1938) was een echte Haarlemse. Maar ook zij reisde en had veel internationale contacten. Zij is de naamgeefster van de tentoonstelling: al rond haar twintigste vond zij dat zij “iets te zeggen had” – en recensenten waren het daarmee eens.


Johanna van Woude en Anna van Gogh-Kaulbach

Johanna van Woude (1853-1904) was een zeer productief en succesvol romanschrijfster, voor wie in 1933 op de Utrechtse begraafplaats Kovelswade een indrukwekkend grafmonument is opgericht. Haar band met Haarlem is bijzonder: op verdenking van vergiftiging van haar echtgenoot verbleef zij in het Haarlemse Huis van Arrest....

Anna van Gogh-Kaulbach (1869-1960) heeft haar leven lang in Haarlem gewoond en gewerkt, als schrijfster en vertaalster. Zij is daar op zeer hoge leeftijd “in het harnas” gestorven. Zelfs werd zij in de jaren 50 nog gekozen tot erelid van de sociëteit Teisterbant (opgericht in 1950).




SvD, April 2016




Personal tools