Revision as of 22:39, 1 April 2016 (edit) SvDijk (Talk | contribs) ← Previous diff |
Current revision (12:35, 2 April 2016) (edit) (undo) SvDijk (Talk | contribs) |
||
(20 intermediate revisions not shown.) | |||
Line 1: | Line 1: | ||
<br>__NOEDITSECTION__ | <br>__NOEDITSECTION__ | ||
- | == Eight Haarlem authors == | + | == Eight "Haarlem authors" == |
<br><br><br> | <br><br><br> | ||
+ | '''Belle van Zuylen en Juliana de Lannoy'''<br><br> | ||
+ | * ''[[Voormoeders]] ?''<br><br> | ||
+ | |||
+ | [http://resources.huygens.knaw.nl/womenwriters/vre/persons/39a44f39-c52c-4c28-bb11-411da9de60fa Juliana de Lannoy] (1738-1782) woonde weliswaar in Geertruidenberg, maar zij schreef het treurspel ''Het Beleg van Haarlem'', waarin zij Kenau Simonsd. Hasselaer een belangrijke rol laat spelen. Het NHA bezit uiteraard een exemplaar. Een andere band met Haarlem wordt gevormd door het feit dat Willem Bilderdijk een groot bewonderaar was van haar werk en naar eigen zeggen dankzij haar tot het dichten was gekomen.<br><br> | ||
+ | |||
+ | [http://resources.huygens.knaw.nl/womenwriters/vre/persons/c016344d-97e5-4525-ba87-9fcc595e67dd Belle van Zuylen] (1740-1805) kwam toen ze nog in Nederland woonde (in 1771 vestigde ze zich in Zwitserland) regelmatig naar buitenplaats Westerhout, niet ver van Haarlem, waar haar vriendin Susanna Hasselaer woonde. Naar aanleiding van een verblijf daar maakte ze een bijzonder geestig [http://www.hetutrechtsarchief.nl/collectie/handschriften/belle-van-zuylen/004 gelegenheidsvers in het Frans], dat uitgebreid in handschriftvorm heeft gecirculeerd, en waar een tekening bij werd gemaakt. <br><br><br> | ||
+ | |||
+ | '''Petronella Moens en Geertruida Toussaint'''<br><br> | ||
+ | |||
+ | * ''[[In hun tijd erkend als beroemdheden]]''<br><br> | ||
+ | |||
+ | [http://resources.huygens.knaw.nl/womenwriters/vre/persons/0b25b645-9a9c-4973-a3d3-9f053e1c3cf2 Petronella Moens] (1762-1843) is geboren in Friesland, bracht haar jeugd door in Zeeuws Vlaanderen en woonde een groot deel van haar leven in Utrecht, maar veel van haar werk is ook gepubliceerd door Haarlemse uitgevers (François Bohn, A. Loosjes Pzn.). Hoewel praktisch blind vanaf haar vroege jeugd, schreef zij toch een groot oeuvre bij elkaar. Het NHA bezit een groot aantal werken van haar – sommige met een handgeschreven (!) opdracht van de auteur. <br><br> | ||
+ | |||
+ | [http://resources.huygens.knaw.nl/womenwriters/vre/persons/dbab0086-38dc-4ee0-8d21-b9826e2f3d19 Geertruida Toussaint] (1812-1886) is Noord-Hollandse, geboren in Alkmaar. Van deze zeer productieve schrijfster van vooral historische romans heeft het NHA veel werk in huis – daaronder ook heel wat twintigste-eeuwse uitgaven. <br><br><br> | ||
+ | |||
+ | '''Elise van Calcar en Amy de Leeuw'''<br><br> | ||
+ | |||
+ | * ''[[Door tijdgenoten gezien als autoriteiten]]''<br><br> | ||
+ | |||
+ | [http://resources.huygens.knaw.nl/womenwriters/vre/persons/2330df1b-fba0-489f-9556-b95e314714e2 Elise van Calcar] (1822-1904) was Amsterdamse van geboorte, maar haar werkveld was heel wat breder – breder zelfs dan Nederland. Ook zij had Haarlemse uitgevers (Kruseman, Erven F. Bohn). <br><br> | ||
+ | |||
+ | [http://resources.huygens.knaw.nl/womenwriters/vre/persons/dac10f74-7958-4251-9dad-89648283a45f Amy de Leeuw] (1843-1938) was een echte Haarlemse. Maar ook zij reisde en had veel internationale contacten. Zij is de naamgeefster van de tentoonstelling: al rond haar twintigste vond zij dat zij “iets te zeggen had” – en recensenten waren het daarmee eens.<br><br><br> | ||
+ | |||
+ | '''Johanna van Woude en Anna van Gogh-Kaulbach'''<br><br> | ||
+ | |||
+ | * ''[[Professionele schrijfsters]]''<br><br> | ||
+ | |||
+ | [http://resources.huygens.knaw.nl/womenwriters/vre/persons/b2528646-2753-4581-a391-3b86a985087f Johanna van Woude] (1853-1904) was een zeer productief en succesvol romanschrijfster, voor wie in 1933 op de Utrechtse begraafplaats Kovelswade een indrukwekkend grafmonument is opgericht. Haar band met Haarlem is bijzonder: op verdenking van vergiftiging van haar echtgenoot verbleef zij in het Haarlemse Huis van Arrest....<br><br> | ||
+ | |||
+ | [http://resources.huygens.knaw.nl/womenwriters/vre/persons/0b92c5c9-5b46-43dd-9c89-cecd89b8e4b5 Anna van Gogh-Kaulbach] (1869-1960) heeft haar leven lang in Haarlem gewoond en gewerkt, als schrijfster en vertaalster. Zij is daar op zeer hoge leeftijd “in het harnas” gestorven. Zelfs werd zij in de jaren 50 nog gekozen tot erelid van de sociëteit Teisterbant (opgericht in 1950).<br><br> | ||
<br><br> | <br><br> |
Current revision
Eight "Haarlem authors"
Belle van Zuylen en Juliana de Lannoy
Juliana de Lannoy (1738-1782) woonde weliswaar in Geertruidenberg, maar zij schreef het treurspel Het Beleg van Haarlem, waarin zij Kenau Simonsd. Hasselaer een belangrijke rol laat spelen. Het NHA bezit uiteraard een exemplaar. Een andere band met Haarlem wordt gevormd door het feit dat Willem Bilderdijk een groot bewonderaar was van haar werk en naar eigen zeggen dankzij haar tot het dichten was gekomen.
Belle van Zuylen (1740-1805) kwam toen ze nog in Nederland woonde (in 1771 vestigde ze zich in Zwitserland) regelmatig naar buitenplaats Westerhout, niet ver van Haarlem, waar haar vriendin Susanna Hasselaer woonde. Naar aanleiding van een verblijf daar maakte ze een bijzonder geestig gelegenheidsvers in het Frans, dat uitgebreid in handschriftvorm heeft gecirculeerd, en waar een tekening bij werd gemaakt.
Petronella Moens en Geertruida Toussaint
Petronella Moens (1762-1843) is geboren in Friesland, bracht haar jeugd door in Zeeuws Vlaanderen en woonde een groot deel van haar leven in Utrecht, maar veel van haar werk is ook gepubliceerd door Haarlemse uitgevers (François Bohn, A. Loosjes Pzn.). Hoewel praktisch blind vanaf haar vroege jeugd, schreef zij toch een groot oeuvre bij elkaar. Het NHA bezit een groot aantal werken van haar – sommige met een handgeschreven (!) opdracht van de auteur.
Geertruida Toussaint (1812-1886) is Noord-Hollandse, geboren in Alkmaar. Van deze zeer productieve schrijfster van vooral historische romans heeft het NHA veel werk in huis – daaronder ook heel wat twintigste-eeuwse uitgaven.
Elise van Calcar en Amy de Leeuw
Elise van Calcar (1822-1904) was Amsterdamse van geboorte, maar haar werkveld was heel wat breder – breder zelfs dan Nederland. Ook zij had Haarlemse uitgevers (Kruseman, Erven F. Bohn).
Amy de Leeuw (1843-1938) was een echte Haarlemse. Maar ook zij reisde en had veel internationale contacten. Zij is de naamgeefster van de tentoonstelling: al rond haar twintigste vond zij dat zij “iets te zeggen had” – en recensenten waren het daarmee eens.
Johanna van Woude en Anna van Gogh-Kaulbach
Johanna van Woude (1853-1904) was een zeer productief en succesvol romanschrijfster, voor wie in 1933 op de Utrechtse begraafplaats Kovelswade een indrukwekkend grafmonument is opgericht. Haar band met Haarlem is bijzonder: op verdenking van vergiftiging van haar echtgenoot verbleef zij in het Haarlemse Huis van Arrest....
Anna van Gogh-Kaulbach (1869-1960) heeft haar leven lang in Haarlem gewoond en gewerkt, als schrijfster en vertaalster. Zij is daar op zeer hoge leeftijd “in het harnas” gestorven. Zelfs werd zij in de jaren 50 nog gekozen tot erelid van de sociëteit Teisterbant (opgericht in 1950).
SvD, April 2016
- Conferences and activities > HERA TTT meetings > Exhibition in the Netherlands 2015 > Haarlem > eight