Revision as of 22:20, 19 July 2013 (edit) SvDijk (Talk | contribs) ← Previous diff |
Revision as of 22:32, 19 July 2013 (edit) (undo) SvDijk (Talk | contribs) Next diff → |
||
Line 7: | Line 7: | ||
[http://neww.huygens.knaw.nl/authors/show/1742 Ampt, Anna Adriana Everdina Henriette]<br><br><br> | [http://neww.huygens.knaw.nl/authors/show/1742 Ampt, Anna Adriana Everdina Henriette]<br><br><br> | ||
+ | |||
+ | De schrijfster in het Voorwoord van haar ''Schaduwbeelden uit Suriname'' (1857):<br><br> | ||
+ | |||
+ | In een tijd waarin de Slavernij een vraagpunt is geworden, waarover men dagelijks nieuwe theorieën hoort ontwikkelen, maar dat tot dus verre nog altijd onbeslist is gebleven; zal de verschijning van een werkje als dit wel geen bevreemding verwekken; evenwel is het juist de populariteit van het onderwerp, die mij vrezen doet, mijne ''Schaduwbeelden'' soms in een verkeerd licht te zien gesteld. [..]<br><br> | ||
+ | |||
+ | Men ontvangt dan, in deze Tafereelen uit den tegenwoordigen toestand van een deel der lijdende menschheid gekozen, geen dichterlijk ingekleed betoog omtrent een vraagstuk dat buiten mijn bestek ligt, maar de eenvoudige uitvloeisels van een machtigen invloed, machtig omdat de verdrukking der menschheid dien gaf.<br><br> | ||
+ | |||
+ | Mocht het mij gelukken de sympathie onzer landgenooten voor de goede zaak levendig te houden, ik achtte mijn arbeid meer dan beloond.<br><br><br> | ||
[[Image:Godewijck.gif]]<br><br> | [[Image:Godewijck.gif]]<br><br> | ||
[http://neww.huygens.knaw.nl/authors/show/1609 Godewyck, Margareta van]<br><br><br> | [http://neww.huygens.knaw.nl/authors/show/1609 Godewyck, Margareta van]<br><br><br> | ||
+ | |||
+ | Een 19e-eeuws criticus (''Vaderlandsche Letteroefeningen'')oordeelt (1834) :<br><br> | ||
+ | |||
+ | Wanneer wij echter het oog op Margareta Godewijk vestigen, moeten wij erkennen, dat zij, alhoewel niet in alle opzigten met Schuurman gelijkstaande, evenwel als eene harer voornaamste mededingsters mag beschouwd worden. Door het bezit van buitengewone en schitterende talenten heeft ook zij haren naam aan de vergetelheld ontrukt. <br><br><br> | ||
[[Image:Hertzveld.jpg]]<br><br> | [[Image:Hertzveld.jpg]]<br><br> | ||
[http://neww.huygens.knaw.nl/authors/show/1503 Hertzveld, Estella Dorothea Salomea]<br><br><br> | [http://neww.huygens.knaw.nl/authors/show/1503 Hertzveld, Estella Dorothea Salomea]<br><br><br> | ||
+ | |||
+ | Een criticus (m/v ?) van het ''Damesweekblad'' (1857):<br><br> | ||
+ | |||
+ | De kracht van dictie, de gloeijende voorstelling, die ons in het vers van mejufvrouw H. tot bewondering en verwondering dwong, maakten vooral onze oplettendheid gaande. Wie toch zou vermoeden, dat regels als de volgende, uit de pen eener zeer jeugdige Schoone zijn gevloeid: [...] Zoo gespierd, zoo sterk gekleurd, is het geheele dichtstuk [...]<br><br><br> | ||
[[Image:jong van beek en donk.jpg]]<br><br> | [[Image:jong van beek en donk.jpg]]<br><br> |
Revision as of 22:32, 19 July 2013
Other "new" Dutch women authors
Ampt, Anna Adriana Everdina Henriette
De schrijfster in het Voorwoord van haar Schaduwbeelden uit Suriname (1857):
In een tijd waarin de Slavernij een vraagpunt is geworden, waarover men dagelijks nieuwe theorieën hoort ontwikkelen, maar dat tot dus verre nog altijd onbeslist is gebleven; zal de verschijning van een werkje als dit wel geen bevreemding verwekken; evenwel is het juist de populariteit van het onderwerp, die mij vrezen doet, mijne Schaduwbeelden soms in een verkeerd licht te zien gesteld. [..]
Men ontvangt dan, in deze Tafereelen uit den tegenwoordigen toestand van een deel der lijdende menschheid gekozen, geen dichterlijk ingekleed betoog omtrent een vraagstuk dat buiten mijn bestek ligt, maar de eenvoudige uitvloeisels van een machtigen invloed, machtig omdat de verdrukking der menschheid dien gaf.
Mocht het mij gelukken de sympathie onzer landgenooten voor de goede zaak levendig te houden, ik achtte mijn arbeid meer dan beloond.
Een 19e-eeuws criticus (Vaderlandsche Letteroefeningen)oordeelt (1834) :
Wanneer wij echter het oog op Margareta Godewijk vestigen, moeten wij erkennen, dat zij, alhoewel niet in alle opzigten met Schuurman gelijkstaande, evenwel als eene harer voornaamste mededingsters mag beschouwd worden. Door het bezit van buitengewone en schitterende talenten heeft ook zij haren naam aan de vergetelheld ontrukt.
Hertzveld, Estella Dorothea Salomea
Een criticus (m/v ?) van het Damesweekblad (1857):
De kracht van dictie, de gloeijende voorstelling, die ons in het vers van mejufvrouw H. tot bewondering en verwondering dwong, maakten vooral onze oplettendheid gaande. Wie toch zou vermoeden, dat regels als de volgende, uit de pen eener zeer jeugdige Schoone zijn gevloeid: [...] Zoo gespierd, zoo sterk gekleurd, is het geheele dichtstuk [...]
Jong van Beek en Donk, Cecile de
Kehrer, Johanna Wilhelmina Albertine
Meijboom, Margaretha Anna Sophia
Moens, Anna Maria
Neufville, Margaretha Jacoba de
Questiers, Catharina
Reyneke van Stuwe, Jeanne
Reynvaan, Johanna Paulina
Ryfkogel, Albertine Elisabeth
Sytzama, Clara Feyoena van
Timmerman, Petronella Johanna de
Troelstra-Bokma de Boer, Sjoukje
Waals, Jacqueline van der
Wibaut-Berdenis van Berlekom, Mathilde
Wilp, Sara Maria van der
SvD, 20 July 2013
- Conferences and activities > COST meetings > Final conference > some more