(Difference between revisions)
Jump to: navigation, search
Revision as of 16:58, 14 February 2016 (edit)
SvDijk (Talk | contribs)

← Previous diff
Current revision (16:59, 14 February 2016) (edit) (undo)
SvDijk (Talk | contribs)

 
Line 4: Line 4:
<br><br><br> <br><br><br>
-'''Etha Fles''' levert als schrijfster, schilderes en kunstcritica een belangrijke bijdrage aan het culturele leven in Nederland rond 1900. Ze groeit op in Utrecht in het kunstzinnige en intellectuele milieu, waartoe ook '''Adèle Opzoomer''' en '''Johanna Snellen''' behoren. Etha wordt door haar artistieke moeder thuis onderwezen en ze wordt een verwoed lezeres van '''Charles Dickens, Walter Scott''' en vooral van '''Goethe''', die ze haar leven lang blijft bewonderen.<br><br>+[http://resources.huygens.knaw.nl/womenwriters/vre/persons/6b44cd9d-4d13-4225-ae51-353c7c7196cc '''Etha Fles'''] levert als schrijfster, schilderes en kunstcritica een belangrijke bijdrage aan het culturele leven in Nederland rond 1900. Ze groeit op in Utrecht in het kunstzinnige en intellectuele milieu, waartoe ook '''Adèle Opzoomer''' en '''Johanna Snellen''' behoren. Etha wordt door haar artistieke moeder thuis onderwezen en ze wordt een verwoed lezeres van '''Charles Dickens, Walter Scott''' en vooral van '''Goethe''', die ze haar leven lang blijft bewonderen.<br><br>
Tijdens haar opleiding aan de Amsterdamse Rijksacademie voor Beeldende Kunsten (1881-84) omhelst ze het Impressionisme. In de eerste damesklas van de academie ontmoet ze '''Wally Moes, Jo Besier''' en '''Gerarda Marius''', die haar beste vriendinnen worden. Alle drie verruilen ze het penseel uiteindelijk voor de pen.<br><br> Tijdens haar opleiding aan de Amsterdamse Rijksacademie voor Beeldende Kunsten (1881-84) omhelst ze het Impressionisme. In de eerste damesklas van de academie ontmoet ze '''Wally Moes, Jo Besier''' en '''Gerarda Marius''', die haar beste vriendinnen worden. Alle drie verruilen ze het penseel uiteindelijk voor de pen.<br><br>

Current revision


Etha Fles




Etha Fles levert als schrijfster, schilderes en kunstcritica een belangrijke bijdrage aan het culturele leven in Nederland rond 1900. Ze groeit op in Utrecht in het kunstzinnige en intellectuele milieu, waartoe ook Adèle Opzoomer en Johanna Snellen behoren. Etha wordt door haar artistieke moeder thuis onderwezen en ze wordt een verwoed lezeres van Charles Dickens, Walter Scott en vooral van Goethe, die ze haar leven lang blijft bewonderen.

Tijdens haar opleiding aan de Amsterdamse Rijksacademie voor Beeldende Kunsten (1881-84) omhelst ze het Impressionisme. In de eerste damesklas van de academie ontmoet ze Wally Moes, Jo Besier en Gerarda Marius, die haar beste vriendinnen worden. Alle drie verruilen ze het penseel uiteindelijk voor de pen.

In 1884 vertrekt Fles naar Laren en werkt samen met Wally Moes in de groep kunstenaars rond Anton Mauve. In Utrecht richt zij – in 1895 – de vereniging Voor de Kunst op, podium voor nieuwe kunststromingen. Door dergelijke initiatieven maakt ze naam in de kunstwereld. Fles wordt actief als kunstcritica, en in uitgebreide briefwisselingen met Jan Veth, die haar ook portretteert, scherpt ze haar oordeel op het gebied van literatuur, ook al voelt ze zich ‘geen literator’.

Tijdens een bezoek aan de wereldtentoonstelling in Parijs (1900) ontmoet Fles haar geestverwant, de Italiaanse beeldhouwer Medardo Rosso. Ze introduceert hem in Nederland, Duitsland en Engeland, en wordt zijn mecenas en paladijn. Ze verblijft lange tijd in Rome, waar ze voor verschillende Nederlandse kranten schrijft. In 1903 verschijnt haar Inleiding tot een kunstgeschiedenis, die al haar ideeën over oude en nieuwe kunststromingen bevat.




SvD, February 2016




Personal tools